Aku lebih rela ada musuh yang jujur membenciku daripada mempunyai kawan yg hanya nampak gembira dihadapanku tetapi membenciku di belakangku.

Saturday, 14 April 2012

SeNDiriaN...

assalamualaikum.....

hmm... hari ni DANE nak share la satu perkara dengan korang semua... pasal ALONE... SENDIRIAN...
maksudnya bila kita sendirian or sorang-sorang tak ada teman laaaa...



bagi aku laaaa...
tak ada masalah la bagi kita untuk sendiri sebab ramai beranggapan nak privacy la...tapi kalo ada kawan or orang lain terganggu lak konsentrasi kita.. betul jugak...??? hmmm.. actually bila kita sendirian, tidak bermakna kita ni bebas melakukan apa sahaja yang boleh menyalahkan syariat ISLAM itu sendiri... tapi sudah semestinya ALLAH YANG MAHA KUASA tetap ada disisi kita sepanjang masa dan pada bila-bila masa sahaja.. jadi, tidak la kita ni sendirian. tapi dari segi pandangan orang melihat kita maka dia berkata kita ni sendiri..

TAK ADA KAWAN....
hmmmm.. yang ni bab yang paling utama la bila orang tengok kita ni suka sendirian. mungkin ada sesetengah orang suka bersendirian sebab malas nak menyusahkan kawan-kawannya. yela, bila kita selalu bersama kawan, kita kana menunggu untuk keluar bersama, jalan bersama dan ada kalanya kita atau dia lambat pasti kita kan merugut sebab dia lewat. jadi kan senang bila kita seorang-sorang... tak payah nak tunggu orang dan orang pon tak akan tunggu kita....


BEBAS...
satu lagi. bila kita keseorangan..contohnya berjalan, kita mempunyai kebebasan untuk bergerak dan menuju ke mana sahaja tanpa disuruh dan perlu orang ikut kita, jadi kita tak payah la nak sibuk-sibuk tanya kat orang 'kau nak pergi tak kat cana', dan dia cakap' tak mahu' tapi kita mahu... jadi kita pon terpaksalah akur denagn keputusan nya dan tak pergi.... (pergi ke tempat yang baik je)... dan bila kita ada beli barang, kita bebas untuk membeli dan memilih barang, andai kata ada orang teman kita, pasti dia kata kita ni cerewet memilih laaaaa.. dan macam-macam laaaaagiii...


MENCARI ILHAM...
bila kita keseorangan, kita juga mampu untuk mencari ilham yang bermanfaat untuk diri kita. tambah-tambah pulak kita juga boleh mencari kawan lain untuk mengeratkan lagi ukhwah.. ye la..asyik-asyik ngadap muka kawan yang sama.. so apa salahnya kita kembangkan minda kita dengan bersahabat dan berkenalan denagn orang lain dan mengikut adab-adab pergaulan terutamanya lelaki dan perempuan......


MANFAATKAN MASA...
bila kita keseorangan, kita mampu untuk memanfaatkan masa denagn sebaiknya.. yela jalan sorang-sorang takkan la nak jalan macam siput kot. mestilah kita maximize kan pergerakan kita.. andai kata kita berjalan dengan kawan sudah pasti akan berjalan perlahan dan seperlahan nya....hmm.. ye la.. sbb kita ni kene faham jugak keadaan kawan kita tuh.. ada yang boleh jalan laju dan ada yang jalan perlahan.... masing-masing ada sifat tersendiri...




TETAPI......!!!!
kan bagus kalau kita ni berkawan dan bersahabat dengan sesiapa sahaja.... kita tidak akan keseorangan, kadang kala bila kita kesorangan, ada jugak la sahabat yang sudi menemani kita jugaaaa..alhamdulillah rezeki dari ALLAH... 




BERKAWAN BIAR BERIBU, MUSUH JANGAN ADA PUN WALAU SEZARAH....!!!

No comments:

Post a Comment