assalamualaikum..
pembangunan pesat sekarang seiring dengan arus kemodenan zaman kini, lihat sajalah, seni bina sekarang banyak dah moden, paling jelas pun seni bina rumah. betapa simple as can kalo kita lihat tak terlalu complicated.... tapi dalam masa yang sama si arkitek yang nk lukis pelan umah ni bukan main brainstorm la bagai nak dapatkan design yang mantooop.. so pekerja buruh binaanlah yang akan bertungkus lumus menyiapkan projek di samping pembantu kontraktor dan seangkatan dengan nye bertindak sebagai monitor di site pembinaan tersebut.
zaman sekarang ni nak ke arah moden, bumbung pun tak de sangat dah nk petak-petak, sekarang sume lurus dan trendy gitu... hi3.. ok, DANE ingin memfokuskan kawasan yang bagai aku dahulunya tidaklah semoden dan semewah seperti mana yang berlaku sekarang. dulu orang ramai cakap kawasan tu kampung laaaaaa dan macam-macam lagi. sekarang kat citu memang sedang membangun pesat, iaitu SERI ISKANDAR.. hi3.. bukanlah dane nak bangga apa, tapi itulah kawasan elite terbaru di negeri perak yang semakin hari semakin berkembang pesat. kawasan ini terletak di tepi highway IPOH-LUMUT.. nak cakap highway tak de highway bertol cume laluan nye kalo mana2 ada antara kita yang nk pergi MANJUNG dar IPOH so jalannya disitulah..
ingat lagi, suatu ketika.. memandangkan kampung aku tak de la jauh mane dar tempat tuh, dah aku pun telah selama 5 tahun menetap di SERI ISKANDAR atas urusan persekolahan asrama ku di sana.. SMKA SULTAN AZLAN SHAH.. dahulunya, kawasan sekitar itu memang bagi aku tak de pape yang menarik langsung... sumpah.....!!! serius.. beb....
so, dalam 2-3 tahun ni aku tengok pembangunan kat sana dah semakin rancak.. tambah-tambah pula dengan wujudnya 2 buah universiti tempatan yang cukuh gah terbina di sana...iaitu, UiTM kampus SERI ISKANDAR dan juga UNIVERSITI TEKNOLOGI.. di mana ramailah kalangan peajar yang menuntut di sana.. lebih-lebih lagi di UTP terdapat ramai international student, so dah kira macam kat oversea daa bila jumpa diorang kat bandar situ... aku dapatlah jugak merasai bile time F3 aku kat cana.. sbb tim etuh baru je nak maju..
so sekarang ni, ada kawasan baru yang bagiku, rumah-rumah binaannya memmmmmaaannnng cantik.. dah macam kat negeri omputih da wei... namanya PUNCAK ISKANDAR.. bila aku tengok je, seni bina nye, memang stylish abis + ala-ala Inggeris gitu, tp aku rasa memang totally inggeris.. ada design umah tuh banglo banyak jugak laaa.. dan ada yang semi-D dan yang menariknya semua ada swimming pool dan bilik orang gaji...?? hmmm.. bilik orang gaji...!!!?? korang sume mesti pelik kan... aku sendiri tak percaya tapi bila aku tanya kat makcik guard yang jaga umah contoh itu dialah yang bagitau itu bilik orang gaji.. dan bilik itu terletak di luar , bukannya luar berasingan cuma kalo nk masuk bilik orang gaji tuh, kene ikut pintu dari luar.... bestnya... bile tgk je umah tuh, aku rasa macam nak beli jee.. *apakan daya, masih belajar lagi.. simpan je la angan-angan aku tuh... insya allah.... dan sekarang dah banyak kemudahan-kemudahan yang ada at cana.. TESCO pun dah di bina dan bakal bukak banyak lagi kedai-kedai untuk kita semua...
so, secara kesimpulannya negeri PERAK kini ada 3 kawasan yang bagi aku sekarang ni memang maju IPOH sudah semestinya, tapi tengok sekarang sudah tak berapa banyak pembagunan sangat mungkin sebab dah maju.. seterusnya MANJUNG, memang tak dinafikan manjung memang begitu fames kat negeri perak ni sebab itualh tempat perlancongan LUMUT, ramai orang suke pergi sana, tambah-tambah pula yang nak pergi PULAU PANGKOR... so sekarang ni bagi aku SERI ISKANDAR.. yyeeeeaahhh...!!!! insya allah waallahulam..
design-design rumah kat citu, secara totally banyak lagi dalam pembinaan..
di luar sinilah laluan ke bilik orang gaji a.k.a bilik tidur orang gaji. kalau nak buat setor pon boleh.
hmm.. insya allah, janganlan kita terlalu bongkak dengan nikmat yang telah diberikan-NYA, semua yang terjadi ada hikmahnya. janganlah kita leka juga dengan segala kemodenan yang telah kita kecapi.
teringin aku nak diami kawasan sedemikian.
tambah-tambah pulak dekat je dengan tempat aku menuntut imu suatu ketika dahulu.
No comments:
Post a Comment