Aku lebih rela ada musuh yang jujur membenciku daripada mempunyai kawan yg hanya nampak gembira dihadapanku tetapi membenciku di belakangku.

Saturday, 10 November 2012

Here We Go :: KASAS ::

Alhamdulillah..

Khamis lalu, bersamaan 8 NOVEMBER dapat jugak aku bersama sahabatku AZAM ke tempat yang mana tempat yang penuh dengan memori dan nostalgia yang tak mungkin mampu kami lupak sepanjang hayat kami. Pengenalan kami jua bermula di bumi itulah bumi SMKASAS atau lebih molek kami menggelarkannya KASAS, yang kini hanya tinggal kenangan buat kami semua terutamanya batch aku tahun 2006-2010. Perancangan kami ke KASAS memang tak diduga, semuanya gara-gara FB yang mana ada seorang sahabat mencadangkan untuk kita beramai-ramai pergi sana untuk melawat cikgu2 dan jumpa dgn sahabat-sahabat yang lain.. secara tak langsung dapatlah jugak kami yang sudah lama tidak berjumpa antara satu sama lain bertemu di sana. Pada mulanya, aku agak keberatan untuk ke sana memandangkan tiada pengangkutan mahupun teman untuk ke sana…. Alhamdulillah, ada jugak teman aku nk ke sana… memandangkan beliau sedang cuti mid sem sebentar. Apa lagi satu peluang dan nikmat jugaklah untuk kita sama-sama bertemu.. buka itu sahaja belum ini ada batch selepas aku yang ni sudahpun melanjutkan pelajaran ke IPTA sempat menjengah ke sana, aku agak ‘kejelesan’ bilamana mereka dapat berkunjung ke sana setelah melihat gambar2 mereka diupload dalam FB… ha3….


DI SINILAH INSAN KAMIL DILAHIRKAN

So, apa lagi.. 8/11 pagi-pagi aku ke sana. Tapi apakan daya, tiada rezeki untuk bertemu dan berkumpul bersama-sama sahabat yang lain mereka ada komitmen lan jua memandangkan cuaca sekarang ini tidak menentu.. jadi, gamaknya aku dan azam je lah yang akan ke sana.. tidak mengapalah, apalah nak segannya.. tempat kita menuntut dahulu bersama kawan-kawan… 

Apa lagi, perjalanan kami dimulakan dengan aku sendiri la.. first time nek bot dari pekan teluk intan untuk ke seberang sana.. 50 sen.. hmm.. cuak la jugak weii.. kene seberang sungai untuk ke seberang, nek bot nye…  botnya tuh.. tenggelam cikit sbb kiranya aku dapat tgk aras air sungai ibarat bertentangan dengan mata aku.. hu3… dalam perjalanan ke seberang penuh dengan niat dan doa2… sesampai je kat sana aku disambut dengan *pukulan kompang orang kampong kat sana* #propa je tuh.. azam sudahpun menanti aku.. so, terus je ambik aku nek moto beliau untuk ke rumahnya. Ala dekatnya… sepanjang perjalanan tuh, sembang2 jap.. dengan laluan yang berliku-liku, tapi best…!! Aku suka.. dah lama tak jadi penumpang belakang.. ha3.. so dalam 5minit sampai aku ke terataknya… wawwww.. indahnya kawasan perumahnya dikelilingi dengan suasana indah.. sawah padi yang menghijau, rasa macam nak masuk je kat sawah tuh… berangan la jugak nak nk model ambik gambar kat dalam sawah tuh…. Past terus je ambik kereta wwei…. Maka dengan ini bermulalah perjalanan kami ke destinasi yang ingin ditujui..

Tuptaptup tap….. sampailah kami kat SMKASAS….so bila tibe je kat gate besar tuh, kene reportkan diri kat pak guard… aku malas nk macam2 cakap itu ini.. sbb guard baru, tak kenai.. annti macam2 la pualk dia Tanya.. so aku pun cakap la nk g bayar yuran, memang pon mama aku suruh bayarkan yuran untuk adik aku kat sana.. so, isi borang dan terus je bagi lepas masuk…. Time tu pulak dak2 SPM tengah exam daaa… jawab paper 2 MATHS.. wawww.. rindunya aku nk jawab MATHS.. paper fevered aku time sekolah dulu.. so parking kete kat padang pasir dekat ngan masjid, n then destinasi kami pertama nk g PSS dulu.. so dalam perjalanan ke sana singgah jap nk jumpa UNTIE kat koop, kebetulan pulak kat pondok koop tu ada CIKGU HAMIDAH… dapa la jugak sembang2 jap dengan cikgu yang telah memperkenalkan kau DUNIA ADD MATHS.. thanks cikgu, past uterus minat +MATHS… cikgu byk bg support.. and then adik aku pon ada kat citu jugak, tengah buat ape ntah, keje add maths dgn kwn2.. pastu datangla pulak CIKGU SYED NOH, guru yang ajar aku GEOGRAFI dulu.. best.. dapat la kenai2 tentang alam ni..  pastu terus kami masuk  KOOP jumpa untie, anak kesayangan dia azam nak jumpa.. ha3… masih gagah dan bersemangat lagi untie.. 

Alhamdulillah..
Dan terus kami bergerak ke PSS, masuk PSS buat muka tak malu, jumpa la jugak dengan CIKGU HAMIZAN, sembang2 tanya kabar.. pastu apa lagi.. KAK YUS laaaaa.. hmm, macam2 la denagn kak yus ni. Laama tak bertemu.. kebetulan pulak, hari tuh PSS ada buat jamuan akhir tahun.. so dia ajak la kami datang.. kami ok je, tp tgk keadaan, sebenarnya segan laaa.. pastu ABG SHAROMAN pun datang beliau ni memang banyak bantu dak2 KASAS terutamanya dalam pembelajaran.. THUMB UP… terus je dia teman kitorang g BILIK GURU.. ha3.. kali ni memang agak segan laa.. btw, mula2 segan lama-lama ok je.. dapatla jumpa ramai sangat cikgu, sembang2 tanya khabar.. Alhamdulillah mereka masih lagi sihat-sihat untuk terus menjalankan tanggungjawab sebagai pendidik untuk mendidik pelajar ke arah kecemerlangan dunia dan akhirat. Pada masa yang sama juga seramai 24 orang pelajar KASAS bersama 3 orang guru iringan pergi JOGJAKARTA atas urusan pertukaran pelajaran…. Terserlah kejelesan kami.. ha3.. tak pe la.. rezeki mereka.. tahniah KASAS ke peringkat pengantarabangsaan.. dan hari itu jugak, cikgu2 dah mula busy sbb dah nak akhir tahun la katakn so, diorang kene siapkan kerja sebelum tamatnya sesi persekolahan sesi 2012.  Kami amat bersyukur sangat dapat lihat wajah-wajah cikgu2 yang masih lagi ceria dan bersemangat seperti dahulu lagi, terserlah keserian mereka.. 
SEMOGA MEREKA DILIMPAHKAN RAHMAT UNTUK TERUS BERBAKTI PADA ANAK WATAN… 

Selesai je kami di BILIK GURU agak lama la jugak, raai yang dapat kami jumpa.. Ustazah Radziah, Ustazah Hanan,Ustazah Salmi, Ustazah Wan, Cikgu Roaini, Cikgu Suhaida, Cikgu Hazimah,Cikgu Rahayu, Cikgu Zainon, Cikgu Arifin, Cikgu Faizul Ahyar, Cikgu Adilah, Cikgu Jumilah,Cikgu Zaimah, Cikgu Romlah,Cikgu Fauziah, Cikgu Khairi,Cikgu Hasnan, Cikgu Fazuan dan ramai lagi laaaaaaaa….. memang tak dapat nk tertulis… maaf ada jugak tak tak de kesempatan kami untuk bertemu dgn cikgu2 yang lain.. insya allah ada rezeki dptlah bertemu..

Pastu terus je g solat Dzohor kat masjid… waww.. lama tak solat cana, untungla diorang.. tengok pergi DM makan free je.. bukan free tapi dah berbayar la.. RM1 jeee sehari.. waww… yang kami ni ari2 kene makan kat kampus kene keluar dit sendiri.. rm5 la gamaknya.. selesai je solat dapat la jumpa sahabat-sahabat di KASAS di masjid. Tempat port lepak la pulak.. banyak kisah2 yang dishare.. alhmdulillah.. sudah besar mereka, dahulu time aku F5 nak ambik SPM diorang F3 nak ambik PMR, kini, mereka di tempat kami pulaaa.. waww..cepat sungguh masa berlalu. Sejenak bersama mereka dapatlah cerita apa-apa yang berkaitan. Rindu rasanya, aku ni dah lama tak sembang, maka terkeluarlah peragai lama aku yang sekian lama aku cover.. ha3…… memang tak boleh laaaa.. syok sangat.. hmm.. diorang relax la time tuh sbb esok tak de exam SPM daaa n cuti seminggu.. tp tak boleh balik , sebab sekolah dah atur program untuk diorang daaa..  

SEMOGA BERJAYA SEMUA SPM DAN STPM




Pastu je terus g PSS, segan pun ada, dah la tak ade kaitan apa-apa lagi, dah kene jemput g jamuan sama-sama.. rezeki datang KASAS la gamaknya.. Alhamdulillah. Kitorang time tu memang plan nk balik awai sebab sekarang ni musim hujan.. so nak balik cepat la. Tambah-tambah AZAM n ink drive jauh… so dapatlah join sekejap event tuh.. sedap makanan nyee.. pada mulanya tak nak join, tapi atas desakan kak YUS, dia nk kitoarng join jugak, THANKS KAK YUS n sume yang lain… memang sedap laaaa.. SPAGETTI nyeee.. aku sukaaaa….!!!!  


Abis je kami, bergerak pulang ke TELUK INTAN, tak ke mana-mana pun memandang huja n dah mulai turun, agak lebat.. Alhamdulillah selamat sampai ke rumahnya.. THANKS AZAM, hantar sampai depan umah aku lagi tuh.. hi3.. BTW, nice hang out…
 
time on the way nak g seberang


hmmm.. kat belakang dewan dah tak de pokok, boleh nampak daaa rumah belakang..




jamuan yang tetibe je ada.


amboi.. bestnyaaa


masjid yang penuh dengan drama..

bersama senior KASAS dan KAK YUS


Alhamdulillah, dapatlah spend masa seharian di sana.. tak terkata.. banyak jugaklah, nasihat guru-guru kat kami, insya allah.. segala yang baik akan kami kekalkan.. terkilan jugak tak kesempatan tak jumpa semua.. insya allah, andai ada masa terluang lagi, kami akan menjejakkan kaki ke sana...

janganlah kita lupa asal usul kita
ba kata petapah janganlah jadi seperti kacang yang melupakan kulit

No comments:

Post a Comment