Aku lebih rela ada musuh yang jujur membenciku daripada mempunyai kawan yg hanya nampak gembira dihadapanku tetapi membenciku di belakangku.

Wednesday, 12 September 2012

sehati sejiwa...??

assalamulaikum..

alhamdulillah,

bila kita bercakap mengenai.. SEHATI... SEJIWA....
ramai yang berpendapat.. itu hanyalah sesuai untuk bagi LELAKI dan WANITA... memang itu tak dinafikan, memang benar.. bila je orang nak kawen or cari pasangan sudah memestinya nak carikan keserasian dalam diri masing-maasing.. tapi pernahkan kita terlintas. dalam apa jua yang kita buat, tidak kiralah dalam apa jua keadaan atau sebaliknya, keserasian amatlah diperlukan, tak kiralah antara brothers-sister or brothers-brothers or sister-sister.. 





janganlah kita berfikiran kolot laaa.. cuba fikir secara professional.. barulah diri kita ni lebih bertamadun.. insya allah..

KESERASIAN amatlah diperlukan..

sebagai contoh, bila kita nak buat satu kerja (assignment) dalam berkumpulan, sudah semestinya kita mahukan yang terbaik malah lagi BAIK pun boleh... jadi,  kita hendaklah mewujudkan keserasian antara ahli kumpulan masing-masing. bak kata orang... ada CHEMISTRY....?? pape je laa.. betul la kot. sebab itulah orang suka sangat cerewat dan memilih untuk bergandingan dalam satu kumpulan.. biasalah lumrah manusia, ada ynag suka, ada ynag tak suka dan macam-macam lagi laaaaa..hobi ke..? or pape jua lah boleh share dan secara tak langsung boleh mengeratkan ikatan ukhwah antara diri kita masing-masing..


SEKEPALA...

hmm... ni pun sama jugak, SEKEPALA.. bukan nya kita ni satu kepala berbadan dua... melakat kepala, macam ni, sama pendapat bak kata orang kamcing la katakan.. haaaa...!! barulah boleh wujudkan suasana yang best.. betul kan..??

SEJIWA..

hmm.. yang ni ala-ala jiwang cikit, sejiwa...?? hmm.. bagi aku la kan, sejiwa rasanya tak de tak penting sangat.. sejiwa tu kiranya peragai yang sama.. sifat or watever je laa.. bagi aku, biarlah perangai lain-lain, tapi boleh masuk.. so tak de banyak masalah la akan berlaku.. maka, senang cikit la kerja kita dalam kumpulan..


berkongsi minat yang sama

dalam menjalan kerja berpasukan or sebaliknya, sume element tu memang penting, tipulah kalo kita ni jenis orang tak kisah.... 

No comments:

Post a Comment