Aku lebih rela ada musuh yang jujur membenciku daripada mempunyai kawan yg hanya nampak gembira dihadapanku tetapi membenciku di belakangku.

Wednesday, 10 October 2012

solat hajat


Alahmdulillah, 
di kesempatan malam yang penuh dengan barakah. Telahpun di perkuat kudrat untuk terus gigih menjalankan sesi-sesi harian yang kebiasaannya. Selasa , semalam adalah hari yang bagiku sangat ‘sempoi’. Kelas pun dah tak banyak dah, tapi ada la jugak kelas. Seawal jam 11 pagi aku terus bergegas ke kelas INTRODUCTION TO BUILT ENVIRONMENT. Rasanya inilah kali pertama aku buat nota full dari awal lecture sampai abis, selalunya aku ngantuk la.. conteng-conteng la.. dan macam2 lagi la. yelah, nelajar kat studi yang air-condnya sangat sejuk sekali + gelap pulak tuh. sebab nak tengok slide, nanti tak nampak pulak klao lampu pasang, pakai cahaya natural je.. Kali ni aku berazam untuk lakukan yang terbaik. Petangnya pula, kelas GRAPHIC COMMUNICATION 1, waww.. time ni kitorang satu studio agak cuak untuk menerima task-task sebelumnya yang kitorang buat. Pakai tracing paper tuh, kene buat chalet. Memang seram la kan. Alhamdulillah bilamana dapatnya result. Aku besyukur, itulah hasil kerja keras aku selama ni. Pastu terjadilah "accident" yang lawak time kat kelas tuh. Macam2 la pulak terjadi. Keep secret ok..

Abis je kelas GC aku balik bilik la,studio pun kat bawah bilik aku je.. dalam mahallah yang sama.. macam biasa online bukak FB, TWEETDECK.. hi3… n then tertido la pulak, di bawa bayu hujan ynag amat sejuk sekali. Syok wei.. cadangnya nk pergi pasar malam, tapi apakan daya hujan telahpun memisahkan diri ni untuk ke sana. Btw, tak pe la. Pergi sana pun juz nk beli makanan je… CHAR KUEY TIAW… wawww… marvelous..!!!

Alahmdulillah kat CFSIIUM, pelbagai program telahpun diatur, dan tiba malamnya. FSCC adakan majlis SOLAT HAJAT DAN BACAAN YAASIIN di MASJID KOLEJ ISLAM MALAYA.
 So, aku dan member aku ambik lah peluang ini datang ke masjid untuk sama-sama menyertainya daripada aku tak tahu buat apa-apa. At least aku dapat jugak la bersosial, jumpa kawan-kawan kat sana. So, far majlis berjalan dengan lancer dan bayu malam yang sebentar tadi hujan gerimis sangat sejuk mengiringi majlis ini. SYABAS dan TAHNIAH FSCC atas penganjuran event ni.



Abis je solat isyak, DEAN CFSIIUM bagi tazkirah ringkas dan dia open Q&A session selepas itu. Baik sungguh dekan kita MESRA RAKYAT.. alhamdulillah.
Banyak input yang aku dapat  sepanjang hari tu.. pasal
SERKULARISM
dalam kalangan pelajar yang menuntut ilmu la..

Memang benar apa yang dikatakan, pelajar sekarang lebih memetingkan serkularism di mana konsep bahawa kerajaan atau entiti lain harus wujud secara terasing dari agama dan kepercayaan. Perkara ini memang tak dinafikan, pelajar sekarang lebih terdorong untuk belajar untuk mendapatkan pekerjaan demi masa depan yang terjamin.

Hari ini dapatlah aku belajar pasal sekularism. Aku tahu benda nih tapi biasa la, buat-buat tak tahu je...

-SEMOGA KITA SEMUA MENTUT ILMU DEMI MENDAPAT KEBERKATAN DAN MENGAMALAKN SYARIAT BERLANDASKAN ISLAM-

No comments:

Post a Comment