Assalamualaikum.
Hmm.. sebenarnya DANE sejak dua menjak ni banyak jugak la,
idea-idea berlegar-legar di minda.. nak buat ini la, itu la.. n macam-macam
lagi la.
Actually, DANE pun terasa mula meminati sangat dengan
DESIGN-BASED ini. tapi yang lemahnya bila kene guna manual untuk lakukannya. Dulu sebelum memulakan zaman IPTA ini, ada jugak la tergerak
hati untuk ambik kos MULTIMEDIA la, PHOTOGRAPHY la, GRAPHIC la dan
kaitan-kaitan dengan MULTIMEDIA. Alhamdulillah, akhirnya terbuka juga minda
untuk mengikuti kos ARCHITECTURE di asasi ini.. ARCHITECTURE bagi aku sangat
universal. Btw, DANE kalo masa lapang je, suka search kat lawan sesawang
TUMBLR, suka sangat tengok gambar-gambar yang telah diedit. Nampak natural dan
suka laa, tak terkata. Ada juga yang jadikan gambar-gambar sebagai salah satu
medium kita untuk mengekspresi perasaan dan tidak kurangnya melihat
KEBESARAN-NYA.
Sebagai contoh, keagungan ciptaan-NYA terhadap muka bumi
yang sangat mempesonakan. Jadi, bilamana ada dari kalangan kita yang men’capture’
gambar tersebut dan dikongsi bersama rakan-rakan di laman-laman social. Terasa sangat
kebesaran ciptaan-NYA dan mensyukuri nikmatnya.
Ada juga yang menjadikan gambaran latar belakang untuk
digunakan sebagai latar belakang untuk ‘quote’. Orang sekarang ni dan advance
banyak sudah dengan kemudahan teknologi terkini. maka, tidak hairankah jika zaman sekarang orang lebih suka mengunakan graphical item untuk dijadikan sebagai medium dakwah.
Dan AKU pula, rasa macam nak design DOODLE la, buat poster or whatever yang ada kaitan dengan
penggunaan photoshop. Memang best la, sekadar untuk mengisi masa lapang
daripada buat perkara-perkara yang tidak berfaaedah, so apalah gunanya jika
kemahiran yang kita ada ini tidak diperkembangkan. Tidak bermakna orang yang
tiada kemahiran tidak boleh lakukan. Ni semua terletak pada diri seseorang,
jika kita hendak menjadi yang terbaik, maka berusahalah.. INSYA ALLAH, ada
jalan NYA…
Akan tetapi, gunakanlah kemudahan, kemahiran dan kecanggihan yang kita ada untuk ke arah kebaikan, bukan kepada kemungkaran-




No comments:
Post a Comment