assalamualaikum alll of uuuuzzzzzz....!!!!
ha3.. juz a simple thing... alhamdulillah rasa macam dah graduate je pas abis je TA'ARUF WEEK PROGRAM, CFSIIUM jumaat lepas... ha3... seyes memang terasa sangat 2 minggu berpulun, bersusah payah, mengembleng tenaga dan keringat untuk memastikan kelancaran event HOTTTT ini berjalan dengan lancar dan licin sekali.. cewah, ayat macam aku sorang je yang join.. hmmm sebenarnya committee dr student untuk program ini adalan seramai 370 orang.... tengok..!!! bilangan yang amat ramai la jugak dan yang semestinya sister lagi ramai dr brothers laaa... hi3... bile time student register je... lagila ramai.. sampai 4000 lebih datang dftar masuk CFSIIUM, satu perkembangan yang positif....
apa-apapun, DANE nak cer la cikit apa yang berlaku sepanjang TAWEK ini.. hu3.. actually aku ni agak keberatan la jugak nak join TAWEK ini mula-mula sebelum ambik form kat STAD dulu.. ye la cuti sem nak dok umah laaaaaa, rehat spend time with family and do all the things.... so bilamana roomate sume nak join TAWEK, aku pun dengan rela hati nya mengisilah form nyaaaaa... hmmm... so pilih la biro mana nak join nanti... aku pun tak bape ingat la sangat aku buh dalam biro apa.... hmmmm...
setelah beberapa lama kemudian.... time aku nak baring2 rehat pas je habis kelas petang... aku menerima panggilan, seyesly, aku malas nak angkat fon bila orang call.. dah la time tuh agak penat... bila tengok je number yang terpapar kat screen fon, aku agak kepelikan dan tgk num tuh cam dari negeri SELANGOR.. hmmm.. so aku pun angkat laaaa... da berlakulah perbualan antara kami.... aku time tu agak blurrr... dan blurrr.. tak bape clear.. n then aku juz dengar satu word je... LEADER.... aku time tu terus tergamam dan terus mendengar dengan lebih teliti.. aku time tuh bape kali aku tanya, buat2 tak faham sebab aku time tuh agak terkejut... rupanya diorang dr STAD yang call aku nak bagitau, diorang telahpun lantik aku untuk jadi leader bagi satu biro dalam TAWEK ini.. ooo.. begitu ceritanya, aku pun terus la korek dan tanya kat dia biro apa, di pun bagitau laaaaa.. KAMU TELAH KAMI LANTIK SEBULAT SUARA UNTUK MENJADI HEAD BIRO PUBLISITI DAN PROTOKOL..... dan aku pun cakap la ok... abis je perbualan, aku fikir sejenak.... hmmmmmm~~~~
MAMPU KE...???
BOLEH KEEE....??
BETUL KEEEE...??
KENAPA NIH...???
ini aku ambik sebagai satu cabaran yang boleh mengajar aku erti sebenar LEADER dan aku boleh belajar dari pelbagai aspek.... fikir positif jee... dan seyesly, aku agak gembira sikit jeee.. dan agak nervous la jugak.. kawan-kawan aku yg lain sume tak tahu, aku simpan dan terus simpan di hati ini sahaja yang tahu dan ada jugak laaaaa beberapa kawan aku yang aku bagitau.. juz nak sharing moment jeeeee.....
TIKAMANA HARI TAWEK MENJELMAAAAA.....
aduhai~~~~ hanya hati kecil ini sahaja yang tahu bagaimana perasaan aku yang agak tak keruan time tuh... seusai sahaja sampai di CFSIIUM, ye la nak daftar untuk INDUCTION TAWEK... aku pun dapatlah fail dan dalam fail tu ada organisasi TAWEK... memang benarlah, aku jadi head tuk biro tuh... aku bukan apa, takut kalo kita mengharap sangat, benda ynag tak pasti, boleh buat aku jadi malu dan sedih la pulak.. so alhamdulillah yang mampu kuungkap time tuh.... malam tu pulak, perjumpaan antara head2 biro yang lain.. kebanyakan dr mereka aku kenal, dan da jugak yang tak kenal tuh, kita kenal-kenalkan.. memang best sangat, ukhwah yang terjalin.. dapat kawan baru dan ramai....
esoknya ada pulak TEAM BUILDING, dan kami diagihkan kepada beberapa kumpulan... dan yang buat aku rasa janggal, nama group aku RUGBY........... OH TIDAK....!!! satu kepelikan bari diri aku di situ... ha3.. induction tawek selama seminggu di CFSIIUM dan program sebenarnya seminggu kemudian... time induction nilah aku dipertemukan dengan rakan-rakan sebiro ku.. first time jumpa, memang agak kekok la jugak, tambah-tambah aku ni tak de la bape bagus mana pun..... ari first bersama staff dan rakan sebiro aku... macam biasa laaa TA'ARUF dan then sedikit perbincangan bersama ahli biro... aku sebenarnya tak bape suke mengarah orang.. aku suke jadi orang yang diarah.... hmmm~~~ tak pe laaa.. kita sama-sama buat... ok..
dalam biro aku jugak ada senior dan assistant aku lak dak BAR... NUR AMNAH namanya.. dia pun ok la jugak best sangat dapat kerja dengan diaaaaa..... time ta'aruf tuh, aku ingat nama brothers jeee, nama sister ada bape ketul je aku ingat... hi3.. SORI... dan time tuh aku blurrr....!!! tak tau pe nak cakap...
so kitorang pun kenelah cari operation room kami, aku pun decided la nak dok lat LY007.. itu je ly yang aircond je mantap.. hi3...itulah motifnyaaa.. walaupun bilik tu kecik, nak tampung 35 orang.. atotoiiiii~~~
biro aku ni, pada mulanya memang aku agak sukar untuk bergerak, sebab aku langsung tak tahu apa-apa yang boleh buat....... signage lagi laaa.. aku tak tahu design macam mana.... hmm.. ok secara simple nyee.. biro aku kene buat signage, poster dan kene edit balik lagu CFSIIUM tuh... kene buat versi baru, sebab lirik yang lama dah tak boleh pakai.... ok3... so aku pun bahagikan la diorang 3 group.. CFS SONG, SIGNAGE dan SPECIAL TASK.. memang terbaiklah ahli biro aku, diorang sume sporting dan boleh dikatakan satu kepala... ha3.. masing2 membantu antara satu sama lain, so kerja pun jalan tanpa sebarang kompromi... thanks laaaaa KORANG SUMEEE...!!!!!!! memang kami balik lewat malam laaaaa dan macam-macam laaa sumenya memang satu kenangan yang paling owesomeeee....!!!!
BILAMANA HARI PENDAFTARAN STUDENT....
seawal jam 7.30 pagi, biro aku berjumpul, sarapan sama-sama.. ada JACK yang tolong ambikkan makanan tuk kitorang sume dan bawak kat BLOCK D... jauh la jugak dr klinik nak ke sana...abis je jamah, terus kami semua buat kerja masing-masing.. aku tak de la nak tetapkan orang-orang untuk jaga kat sini, situ dan sebagainyaaa.. suka ati diorang la nak dok mana... aku lak time tu ada walkie talkiee.. hi3... memang penting la jugak nak deal dan contact dengan head2 biro yang lain.. kalo2 ada masalah dan sebagainyaaa... atu dugaan dan cabaran biro aku ialah, kene buat signage last minit... atotoiii...~~~ memang satu cabaran la jugak.. so apa lagi melepap la aku kat STAD buat signage dan peta nak di publishkan dan potong-potong sume bagai.... ak ok jeeee.... memang hari tuh, rasa macam aku dah berjalan sejauh 1000km... ha3... berjalan jeeeeee.......!!!! biro2 aku yang lain macam biasalah, usher student dan guide diorang tempat arah yang diorang nak tuju.... ada je signage arah, tapi macam biasalah TAK NAMPAK laaa... KECIK SANGAT TULISAN laaa, dan macam2 lagi.. tak pe laaa.. komiti ade, boleh guide ke destinasi diorang sumeeee... hi3.. sepanjang hari tu, memang tak lekang dengan macam2 kerenah dan macam2 gelagat, dan time tu jugak la, biro aku dah mula akrab dan sume dah macam adik-adik beradik sumenyaaa.. sukenya akuuu... hi3.. over jeeeeh...!!! cian la jugak kat diorang sume, penat pun ada... aku ni jalan2 jee... juz nak make sure sumenye ok... hi3... ade jugak lah aku kene usher orang, pastu walkie talkie TUM TAM TUM TAM bunyi orang cakap kat walkie talkie, pastu pakcik yang aku usher dan guide tuh terkezut..... ha3.. lawak pun ade.. hi3.. MAAF YERK PAKCIK....!!! hari first dari pagi sampai petang kami kerja... lunch ada makanan... alhamdulillah jimat duit... seyes, terasa penat, tapi satu kenangan yang cukup berharga buat diriku ini... wawwww...~~~~~
petang pulak, aku kene g meeting bersama mainboard, nak buat postmortem tentang perjalanan TAWEK hari ini.... sepanjang 3 hari, tak de juz register student jee.. dan ada jugak laaa beberapa briefing student kene join..hmm..~~~~ biro aku yang paling utama kerja kitorang bila time time CFS SONG and BAI'AH PRACTICE.... hmm... banyak betul biro aku terkeluar dari jadual asal... kene deal denagn banyak biro nak transport diorang ke vene yang ditetapkan.... banyak kene ubah.. hi3.. satu hari itu, cfs song nye,, esok, tapi abis je meeting secara urgent nyeee.. kami nak buat malam ni jugak, sebab cfs song untuk kos diorang petang esok, dan tempat yang available lak, kat SMWP 2 dan 3... kesian la pulak kene dok kat tengah2 panas... so, secara URGENT nyee... tukar plan buat malam ini.. wawww.... so aku lak time tuh, terus contact ahli biro aku sume turun kat 3 tempat yang berbeza, walaupun diorang still kat tempat th, tapi waktu malam tak de terik dan panas.. kira ok la jugak.. esoknye time cfs song diorang boleh relax.... hi3.... malam tuh memang besar-besaran cfs song.... kat 3 tempat yang berbeza untuk menampung student yang agak ramai sekali tuh.. ok jeee... ade jugak la komiti dr biro lain yang membantu... bagus..!!!! TEPUK....!!!!!! so memandangkan program semalam berjalan dengan lancar dan ok, segala-gala jadual cfs song yang buat petang dan tengah hari di ganjakkan ke malam... juz yang pagi kul 9 jeee.. still berjalan cam biasa sebab matahari time tuh ok jeee.. tak de terik mana... pastu ade jugak la komiti yang tolong in-charge kan tentang bai'ah practice.. dan sume student pun bagi komitmen yang amat sangat untuk nyanyi lagu cfs ini.. terbaiklah sumeee...!!!!
overall, biro aku memang best....!!! korang sume memang sume supportive dan saling membantu antara satu sama lain... pada mulanya aku pun risau jugak la bilama pertama kali aku bekerjasama dengan korang sume.. bukan itu sahaja, semua koniti TAWEK, tak kiralah dr biro mana sekalipun memang macam aur dengan tebing.... dan control 4000 lebih student.. satu cabaran dan dugaan yang amat besar untuk kita semuaaa...
#sambungan TAWEK version 2.0 nanti.... banyak sangat nak cerita ini....
# nak cer jugak pasal FAMILY PUBPRO jugak... dan family MRC di TAWEK 12/13.........
tu dia... dah mcm cerpen dah aku baca ni.. haha
ReplyDeleteha3.. cerpen pun cerpen laaa~~~~
ReplyDelete